Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 02.10.2009 02:02:57
No, ta první poloha v Gdur je maličko poslouchatelnější,
ale stejně mi to tak úplně nesedí. Druhá poloha na
céčkovou harmoniku je horší, ale může to být mojí špatnou
intonací a nebo mám tu harmoniku už trochu ujetou. Budu
na to muset kouknout. Každopádně jsem tím záhadu rozdílu
půltónu asi nevyřešil, ale pokus to nebyl špatnej ...
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 01.10.2009 17:33:24
Jaromíre, Elvisova nahrávka ladí dobře do G dur.
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 29.09.2009 22:57:27
Zkuste si fouknout s Elvisem Amazing Grace na
http://www.youtube.com/watch?v=B3XdXEJEI4E (céčková
harmonika 2.poloha). Připadá mi, že záznam hraje o
chloupek výš než moje harmonika, takže by to podporovalo
Osmanovu teorii. Ale může to být i nepřesnost youtube
nebo moje hluchota, eventuelně rozladěná harmonika.
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 29.09.2009 22:38:05
No, a jsem v tom až po uši. Nějak se to zamotalo a
kdybych měl více času, rád bych se v tom pošťoural.
Určitě na to časem dojdeme a budeme z toho mít radost, že
víme, jak to je.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 29.09.2009 12:53:56
Rozumím, problém je však v tom, že realita je přesně
naopak.
Původně je to zřejmě o půl tónu výš/ od F/, jenže my to
slyšíme níž, od tónu E.
Takže to nějak nesedí s Tvým vysvětlením, nějak tomu
přestávám rozumět. Podle Tebe by to mělo být naopak.
Jak je to potom u DVD ? I na něm to přece musí sedět,
nebo ne !?
Opraveno 29.09.2009 12:54:36
|
osman uživatel 122 příspěvků |
Vloženo 28.09.2009 16:01:58
Petkone, jen mne zaujala Josého myšlenka, že by rozdíl ve
výšce mohl být způsoben rozdílnou technikou zápisu. A
vyšlo mi, že skutečně změnou rychlosti "promítání
okének" z 24/s (film) na 25/s (televize) by došlo ke
zvednutí melodie zhruba o půl tónu. Pokud by ovšem nebylo
použito nějakých dodatečných technických prostředků.
A hle, co jsem se posléze dočetl na netu:
"V USA jak všichni víme, mají v zásuvce 110 V a 60
Hz.... Protože se ale filmy natáčejí rychlostí 24 sn./s,
musí se to v Americe nějak převést na 30 snímků ....
Evropa je na tom ale jinak. Díky 50Hz v zásuvce máme
televize, které pracují s 25 celými snímky za sekundu. U
nás se neřeší žádné vkládání mezisnímků, celý film s 24
snímky se o něco zrychlí (o čtyři procenta) a hned máme
plynulých 25 snímků/s. ..."
Je tedy možné, že ve filmu nahraném z televize skutečně
uslyšíme všechny melodie o půl tónu výš než v kině...
Tak se zdá, že ještě bude muset někdo zajít na
"Tenkrát na západě" do kina s ladičkou...:-)
Opraveno 28.09.2009 16:04:12
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 25.09.2009 21:30:40
Osmane, přiznám se, že jsem Tvůj příspěvek moc
nepochopil.
Asi rozumím,co jsi chtěl říci, že i malý posun v
rychlosti posuvu filmu může udělat relativně velký rozdíl
ve výšce tónu a výsledném ladění.
Mám však značnou pochybnost o tom, že by si technici,
skladatel hudby i hráči samotní včetně sólisty nevšimli,
že výsledná nahrávka ve filmu zní o půl tónu níže. To je
přece elementární záležitost, kterou si určitě zvukař
nebo jiný odpovědný musí hlídat.
Podle mě to byl nejspíš úmysl, protože takto bychom mohli
zpochybnit znění veškeré hudby z filmů.
Asi nezbude nic jiného, než to nějak čas od času podle
nějakého vybraného filmu ověřit. Navrhněte některé známé
filmy nebo konkrétní skladby či písničky z nich.
Opraveno 25.09.2009 21:31:53
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 20.09.2009 21:38:15
To koox112:
Pardon,omluva za zmatení.Příště si to raději ověřím,než
něco plácnu.Inu,kolik tvůrců,tolik verzí zápisu.Ještě že
Petkon tak bedlivě zareagoval.
To Petkon:
Díky Petře a promiň,polepším se.
|
eh, nikdo
52 příspěvků |
Vloženo 20.09.2009 15:45:51
Aha, diki moc, ten kto zlozil tu melodiu, musel byt fakt
genius, je to asi ako deep purple a smoke on the
water!
To Bigear: Ten "čudlík" sa oznacuje R
(register) :)
Opraveno 20.09.2009 15:53:54
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 20.09.2009 09:47:15
Plus před číslem znamená bendovaný /ohnutý/ - tedy
snížený foukaný tón o jeden půltón.
Příklad:
+6 : na 6. dírce o půltónu snížený foukaný tón bendingem
/u C chromatiky tón E snížený na tón Es /Dis//
Opraveno 20.09.2009 19:29:18
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 20.09.2009 02:18:07
plus to znamená "zmáčkni čudlík" :-)
|
eh, nikdo
52 příspěvků |
Vloženo 19.09.2009 14:17:57
Petkon napisal velmi pekny clanok o tom, ani ja som
nevedel ze tzo bolo na chromatike hrane, ale chcem sa
spytat co znamena to plusko pri tom hrani v c chromatike
(6 +6)
dik
|
osman uživatel 122 příspěvků |
Vloženo 18.09.2009 10:33:10
Pokusím se rozvinout roztomilou Josého úvahu o podladění
melodie vinou rozdílné technologie zápisu filmu. (I když
jsem si vždycky myslel, že film se promítá rychlostí 24
políček za minutu a na frekvenci 25 políček za minutu se
převádí pro potřeby televize. Není mezi námi nějaký
promítač?:-)).
Zkusme otestovat smělou myšlenku, že ke snížení melodie o
půltón došlo zpomalením filmu.
Ke zpomalení filmu (i kmitočtu tónů) došlo v poměru
24/25, což je 0,96 původního kmitočtu.
Když chci něco snížit o půltón v rovnoměrně temperovaném
ladění, musím kmitočet tónu podělit jistou konstantou*).
Výsledný kmitočet tónu je 0,944 původního kmitočtu.
Rozdíl mezi "filmovým" a temperovaným půltónem
je 29 centů**), tedy něco přes čtvrt půltónu.
Kdybychom k porovnání použili jako půltón malou sekundu v
pythagorejském ladění (poměr 243/256= 0,949), dostaneme
se dokonce jen na rozdíl 19 centů. Tedy ani ne pětina
půltónu - kdo to pozná?
Takže hypotéza o zpomaleném filmu není tak šílená, jak by
se na první pohled mohlo zdát...
*) přesně číslem 1,059463, což jest dvanáctá odmocnina ze
dvou. A když to udělám dvanáctkát, dostanu se přesně na
tón o oktávu nižší než byl původní tón. Proto se ladění
jmenuje rovnoměrně temperované.
**) cent je hnusné malé číslo, kterým musím kmitočet tónu
vynásobit stokrát, abych se dostal na sousední vyšší
rovnoměrně temperovaný půltón.
Opsáno z wikipedie:
Definice centu vychází z rovnoměrně temperovaného ladění,
dělícího oktávu na 12 stejně velkých půltónů. Jeden cent
je definován jako 1/100 temperovaného půltónu, tedy
1/1200 oktávy.
Opraveno 18.09.2009 11:04:09
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 18.09.2009 07:58:29
Tak ještě jednou, znovu opakuji, považuji za uzavřenou
kapitolu způsob hraní té melodie na chromatiku. Dokazuje
to i video s De Geminim.
Můj článek i jeho ukázka je v tomto ohledu nad
jakoukoliv pochybnost.
Napsal jsem zcela jasně formou tabulatury, jak to hraje
De Gemini i Pleva. Pokud mě někdo přesvědčí o tom, že to
tak není, že je to jinak, rád uznám svou chybu.
Já vím, že se to někomu nemusí líbit, že je to
chromatika, ale je to prostě tak. Chápu, že jsem mnohým
vzal iluze, protože je to pro ně kultovní záležitost a
celý život žili v omylu, že je to hráno na bluesovku.
Bohužel, s tím nic neudělám, někdy pravda bolí. Myslím,
že o tom už nemusíme debatovat.
Jestli jsi četl pozorně můj předchozí příspěvek, uvádím v
něm, co ještě nepovažuji za jasné jako facka a co dosud
není objasněno - tónina, v níž je skladba nahrána a
ladění chromatiky tomu odpovídající.
Řešíme to, že skladba se dá natočit v jiné tónině než v
jaké nakonec skutečně zní. Čili o ten jeden půltón, o
který mohlo dojít při technickém zpracování skladby.
Zda to byl záměr, náhoda, či nutnost z jakéhokoliv
důvodu.
Jinak sem s těmi zajímavostmi, které jste debatovali,
jsem na ně zvědav.
Opraveno 18.09.2009 08:17:11
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 18.09.2009 00:44:37
To Petkon,Jose a další:nevím jak hluboko dozadu
doporučuješ číst diskuzi.Pokud však jen poslední
stránku,myslím,že jsem diskutoval převážně já.Cítím tedy
potřebu ještě jednou uznat svůj dlouhodobý omyl s G
chromatikou,který byl ,zdá se prezentován moc
"zaručeně" ,nicméně jsem zvyklý pracovat s
chybou a proto se nijak neviním a ani se mne nedotýká
usazení "mimo mísu".Zvláště pak když vidím,jak
se diskuze postupně rozvíjí,přestože po přečtení Tvého
článku a několika dalších Tvých reakcí,jsem cítil,že je
to uzavřená a jako facka vyjasněná záležitost.Teď po
návratu z hraní s Charliem Sl. čtu další příspěvky a
nevycházím z údivu,neboť to co se zde dočítám jsme velmi
podobně probírali spolu o pauzách mezi sety a k tomu i
mnoho dalších zajímavostí.
Opraveno 18.09.2009 00:45:51
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 17.09.2009 23:00:30
Další možností je technika, totiž rozdílnost techniky
evropské a americké. Evropský filmový pás má 25 políček v
jedné sekundě, americký 24 políček v sekundě (frame per
second neboli fps). Vzhledem k pokročilé době teď ale
nevím, co to znamená, ale může to být tak, že při
přehrátí originálu na americké mašině to bude hráno na C
dur, při přehrávání na evropských strojích se to může
jevit, že to hraje na H dur. Ale v tomhle nejsem moc v
kramflecích, chtělo by to nějakého filmaře.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.09.2009 22:44:56
San Jose, díky za další názor. Krásně se nám ta debata
posunuje dále.
Dovolím si jen rozvinout Tvoji úvahu, z níž jsem ostatně
část použil již ve svém článku.
Teď se už nebavíme o způsobu, jakým se melodie na
chromatiku hraje. To je už jednoznačně vyřešeno.
Mluvíme nyní o výsledné tónině nahrávky a použitém ladění
chromatiky.
Souhlasím s tím, co píšeš o posunuté rychlosti filmové
stopy apod. Nemám s tím zkušenost, ale určitě se to děje,
lze zrychlit či zpomalit podobně i zvukovou stopu.
Jen si nemyslím, že by ke zpomalení v tomto případě došlo
náhodně nebo nedopatřením. Byla by to opravdu velká
náhoda, že by zpomalení vedlo ke snížení o rovný jeden
půlton.
Ve skutečnosti by to muselo být někde mezi nebo jen
přibližně. Háček je v tom, že to však sedí na dnešní
ladění úplně přesně. Nějaký Herz sem nebo tam už nehraje
roli.
Ve filmu i na originálním soundtracku zní zkrátka čistá a
moll tónina, bez jakýchkoliv pohybností.
Zajímavé je, že Franco De Gemini tu ukázku na youtube
předvádí zcela jistě na C chromatice, jako by mu vůbec
nevadilo, že nebude ladit s hudbou ve filmu. Jenže jak na
potvoru ty paralelní filmové ukázky jsou proti originálu
rovněž posunuty o jeden půltón výše, takže jim to v těch
ukázkách společně ladí.
Netuším, zda v roce 1968 hráči na chromatiku disponovali
nástroji v H ladění, nebo jak bylo toto ladění všeobecně
dostupné a používané. De Gemini patří spíše k typům
hráčů, kteří ladění střídat moc nemuseli nebo
nepotřebovali, podobně jako Adler či Thielemans. Nebyli a
nejsou to žádní ortodoxní bluesmani, hráli klasickou
hudbu stejně jako vyšší populár, kde to střídání harmonik
podle tónin nemá valného významu.
Vzhledem k tomu videu a výše zmíněné úvaze se kloním
logicky nejspíše k tomu, co jsi uváděl Ty jako
pravděpodobnou možnost. A to je ta, že nahrávka proběhla
prostě na C chromatiku a že až dodatečně byla celá
skladba technicky snížena o ten půltón.
Možná z toho takto chtěli udělat autor hudby i interpret
dohromady záměrně o to větší záhadu, aby to nebyl schopen
kdokoliv tak snadno napodobit.
A to se jim, jak dnes víme, podařilo skutečně
dokonale.
Úplně stačí si pozorně přečíst předchozí diskuzi a
jednotlivé zaručené argumentace, které, jak všichni nyní
víme, byly evidentně zcela mimo mísu.
Opravdu by bylo zajímavé oslovit samotného interpreta,
ale kde na něj sehnat mailovou adresu ?
Originální noty budou zřejmě ještě větší problém, u not
není nikdy záruka, že to budou právě ty, ze kterých se to
hrálo pro originální nahrávku. Připouštím však, že nic
není nemožné.
Opraveno 17.09.2009 22:57:10
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 17.09.2009 22:03:24
Petkon má pravdu, o tom není pochyb. Teď jde ale opravu o
to, jestli film není "zpomalen" záměrně nebo
technickým nedopatřením. To se dá zjistit jen tak, že
někdo napíše De Geminimu, nebo sežene originální noty,
nebo... Pozor! Ve filmech je s rychlostí mnohokrát
"hýbáno", aby se docílilo nějakého vjemu, a
přitom to vypadalo věrohodně.
Tak jsem nic nevysvětlil, jen jsem předhodil další
možnost užití chromatiky jak v H dur, tak v C dur. Pokud
ale z originelního filmového pásu leze tónina A moll,
zahraji si to na chromatickou foukačku H dur, a jelikož
ji nemám, převedu si to o půl tónu nahoru v PC a zahraji
si to na C dur, kterou mám. Howgh
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 17.09.2009 08:25:46
Jsem přesvědčen, že je to jasné jak facka.
Chceš-li začít tónem E podle originálu ve filmu, musíš
mít chromatiku H ladění. Potom hraješ v a moll.
Chceš-li použít C chromatiku, budeš začínat tónem F a
skladba bude v b moll. Žádná jiná alternativa není.
Franco De Gemini mi to jistě rád potvrdí, pokud sleduje
naše stránky /he,he/.
Opraveno 17.09.2009 08:26:29
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 16.09.2009 23:54:09
Prostě si tou H-chromatikou nejsem tak jistý jako ty.Nic
víc.Souhlasím s tebou,ale přesto mi to nedá.
|
Autor | Příspěvky |
|