Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 13.06.2017 14:39:20
Upřesnění :
Fis 2 na C harmonice : 5. dírka na tónu E foukaně - over
blow na Fis 2 (čili"přefouknutí" o jeden tón)
Ais 2 (B) na C harmonice : 6.dírka tón G foukaně - OB na
Ais 2, (tedy "přefouknutí " o jeden a půl tónu
)
Pro začátečníka jedna rada - kdo chce hrát všechny
potřebné křížky a béčka, je lépe se přeorientovat na
chromatickou harmoniku, neboť diatonika takového hráče
nikdy dokonale neuspokojí (a to i v případě, že bude
mistrně ovládat OB).
Opraveno 13.06.2017 14:40:36
|
Orsoj harp 175 příspěvků |
Vloženo 13.06.2017 10:17:41
Omlouvám se. Při všech těch technikách, nádeších,
výdeších a počítání kanálů jsem se v tom ztratil a napsal
blbost. On se ten tón při OB o půl tónu zvýší, takže v
uvedeném případě, C ladění a 6 kanál, na Ais - Bb.
|
maški umí 1 příspěvek |
Vloženo 11.06.2017 23:18:05
Ahoj, pánové mi, prosím, prominou vstup lamy do
pokročilého vlákna, nicméně se z Vašich příspěvků snažím
pochopit jak a proč owertony fungují. Ale k věci: na
harmonice v C ladění v 2. poloze chybí Fis; jak ho lze
zahrát?
AD Orsoj: Chápu tedy správně konkretně C - harmonika 6.
dírka OB, že se rozezní vdechový hlásek A jako tón Gis?
Proč ho tedy rovnou nesnížím bendingem/ohnutím tonu A na
Gis?
Díky za odpovědi, jsem začátečník, ale baví mě to, rád
bych "povýšil " do 2. polohy harmonik.
|
brumko harp 201 příspěvků |
Vloženo 12.04.2017 10:06:56
To Advidos: Netuším, či si mal skutočne na mysli Overdraw
alebo si to len zle popisal.
Neviem, na akej úrovni hrania si, pretože píšeš do
vlákien, ktoré nie sú zrovna moc pre začiatočníkov.
Skús hodiť nahrávku do hitparády, nech si urobíme
obraz.
Opraveno 12.04.2017 10:07:18
|
Orsoj harp 175 příspěvků |
Vloženo 11.04.2017 20:27:31
Pozor na pojmy a techniku. Foukání do 7 - 10 dírky není
OD (drawn = tahání, foukání je blowing). Pokud foukáním
do těchto kanálků snižuji (ohýbám) tón, pak je do
klasický banding.
Při OD na zmíněných kanálech se při nádechu rozkmitá
výdechový jazýček o půl tónu níž. Je to vlastně opak OB,
kdy se při výdechu o půl tónu níž rozkmitá nádechový
jazýček.
Proč to tak je, to nevím. Vypozoroval jsem, že pracovat
lze vždy s výše naladěným jazýčkem v kanálku. Při
bandingu ohýbáme ten vyšší jazýček až na zhruba čtvrttón
k tomu nižšímu. 3 kanál v pohodě ohneme o tři půltóny,
pátý jen o čtvrttón. Je to dáno intervalem mezi nimi.
Při over tónech se opět ten výše naladěný jazýček rozezní
o půl tónu níž.
|
brumko harp 201 příspěvků |
Vloženo 11.04.2017 18:10:56
Ahoj Advidos.
Overdraw je asi to najťažšie, čo sa dá na harmonike
zahrať. Samozrejme na sériovej je takmer nemožné zahrať
čo i len samotný tón OD a už vôbec nie použiť ho v slede
tónov v pesničke.
|
Advidos nováček 4 příspěvky |
Vloženo 06.02.2017 19:16:53
Zdravím vespolek. Zaujala mě tato debata o OD (chápu jako
ohýbání při foukání na 7. - 10. dírce). Tomu se v
učebnici Sandyho Weltmana věnují dvě strany a doporučuje
se G nebo A harmonika. Mám C ladění a to jde prý taky,
ale je to o něco těžší. No a když se o ten ohýbaný tón
snažím a hýbu jazykem dopředu a dozadu, tak se na jedné
straně dostanu k drnčení (jazyk vzadu) a nebo k
"ucpání" (jazyk vepředu). Jinak se ten tón
změní (podle ladičky) minimálně a určitě to není ono.
A teď tu čtu, že na sériovkách je to těžší a že to
vlastně ani není moc potřeba. Snažím se z té knížky
naučit všechno, i když vím, že to nejspíš potřebovat
nebudu, ale tohle vypadá na oříšek. Tak se chci zeptat,
jak moc to pak využiji při sólovém hraní u táboráku.
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 06.10.2008 17:39:57
OK beriem na vedomie i keď to znamená že si musim zmeniť
moju obľúbenú anglickú klávesnicu. 9 OD nie je až tak
treba ale carlos del junco s ním vie narábať vynikajúco.
na takej nižšej tónine to znie dobre. ale skušal som aj
na C harmonike a nie je to také zlé ... ak chceš
ozvláštniť sólo tým že prejdeš do o oktavu vyššie. ale
nie je to až tak potrebné to máš prravdu
|
eh, nikdo
54 příspěvků |
Vloženo 06.10.2008 08:54:51
Všechny zájemce o hru owerblow upozorňuji na stránky
http://bushmanharmonicas.com
a příslušnou diskusi zde v kat Výrobci a produkty
http://www.haaf.cz/kforum.php?akce=topic&Top_ID=277
(odstraň příp.mezeru)
Amer. Bushman provedl 2003 akvizici něm.firmy (výroba
komplet v Německu) a vyrábí typ Soul`s Voice - údajně
velmi vhodná a odolná pro owerblow...(?? alespoň na tom
staví svoji reklamu) Zná někdo? Díky
Opraveno 06.10.2008 08:56:19
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.10.2008 07:00:43
To asi ne, ve 3.poloze /D dur u C harmoniky/
tam to přefouknuté výsledné gis/as/ v základní D dur
tónině není vůbec potřeba, navíc je to už tak vysoko, že
to není ani moc libozvučné.
Prosím, pokud možno používej háčky a čárky, i v diskuzi
zachováváme určitá pravidla písemného projevu, tak aby
byla zachována jistá úroveň.
Mně osobně by to ani nevadilo, ale čtou to i ostatní a
na ty, prosím, ber ohled. Dík.
Opraveno 06.10.2008 07:02:54
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 05.10.2008 23:27:55
prakticky vyznam ma este 9 OD ked hras v 3 polohe.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 20.09.2008 23:02:29
Možná už není doba na to divit se, co že to OB vlastně
je.
Ale vzpomínám si moc dobře, jak zde na stránkách ještě
před nedávnem kolem toho bylo ticho po pěšině. Od té doby
se tu objevila řada příspěvků a ukázek,včetně návodu, jak
na to, podle kterých to zřejmě mnozí zkoušejí a cvičí,
zdokonalují se a třeba i dobře umějí.
Věřím, že mnozí možná teprve nyní "chytili
slinu".
O to víc mě mrzí jejich mlčení a jejich ignorování
diskuzí na toto téma.
Ono je pak hrozně laciné říct, že to někdo uměl dávno
předtím, než jsme o tom začali na HAAFu vést sáhodlouhé
debaty a než se objevily hodnověrné ukázky na neupravené
nástroje.
Rozhodně bych přivítal větší diskuzní množinu lidí, ne
jen Bigeara, Old sweata a pak dlouho nic. Dobrá je každá
zkušenost, i ta zdánlivě bezcenná a provázená neúspěchem.
Na hafteku na to asi nebylo příliš času/ani příznivá
zvuková kulisa -he,he/, ale doufám, že v budoucnu se k
tomu dostanem.
Za poměrně krátkou dobu jsem se alespoň já dostal s OB
poměrně dost daleko, např. běžným používáním v melodii.
Mít trochu více času, doplnil bych tabulaturní sekci
dalšími skladbami a písničkami, v plánu mám mnohé z nich,
které na jednu harmoniku zahrát normálně nejdou.
Potřebuji k tomu ale čas na nějakou slušnější
demo-nahrávku, ale ten momentálně příliš nemám...
Opraveno 20.09.2008 23:15:25
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 20.09.2008 21:20:01
Ve čtvrtek nás ve Velešíně navštivil Komár. Trochu jsme
tam probírali tyhle různé "fígle". Mimo jiné
tam nádherně vystřihnul ovewrblow na 6 kanálku. Nevím ani
laděni, ani značku harmoniky. Mám dojem, že to byla Lee
Oskarka.
Tak mě napadlo, že to asi hodně hráčů zná, ale nepoužívá
a tak o tom ani nemluví.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 20.09.2008 19:42:36
Overdraw má pratkický význam hlavně u 7.dírky, jinak
máš pravdu.
Na tomto jediném tónu má smysl jej cvičit, protože ve
3.poloze ten půltón na 7.dírce / u C harmoniky je to tón
Cis / je potřeba ke kompletní stupnici D dur.
Bez těch ostatních se dá žít.
Škoda že na hafteku nikdo o OB nebo OD techniku
neprojevil zájem, rád bych se každému zájemci věnoval.
Předvedl jsem to pouze San Josemu na 5.dírce u jeho
harmoniky, tuším, že to byla Goldenka.
Nemám tak dosud žádnou představu o tom, kdo všechno a s
jakým úspěchem i podle mých návodů ty overtóny cvičí...
|
Old sweat superharp 592 příspěvků |
Vloženo 04.08.2008 23:00:30
Tuhletu techniku už bych opravdu považoval jen za
technickou zajímavost a ukázku, co všechno se dá na
nástroji, jako je foukací harmonika, dokázat.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 22:39:11
Jo,stejná chyba jako v F.L.Věkovi.Promiň.Dík za opravu.Je
to 6.dirka.Jinak vše sedí.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.06.2008 22:22:45
Předpokládám, že jsi měl na mysli OB na 6.dírce,nikoliv
7. Měli bychom si dávat pozor na to číslování, aby z toho
neměli ostatní v hlavě zmatek.
Stručně připomínám : OB- díry 1,4-6 OD-díry 7,9-10.
Opraveno 10.06.2008 22:23:52
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 07.06.2008 08:32:05
Oprava!!!jak se zdá zaměnil jsem dva termíny.Místo
signovaná je(myslím)správně označení
"custom".
V každém případě se mi jednalo o harmoniku s
nadstandartní úpravou oproti běžně (u nás) prodávaným.Viz
odkazy,Filisko a pod.Dík za pochopení a toleranci.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 07.06.2008 08:04:16
Kéž bys měl pravdu.Přesto mi nejde do hlavy,proč mi na
6.dírce nedělá OB potíže a už řadu let si jej troufám
zahrát i na koncertě v písni Black Orpheus abych nemusel
mlžit ,když se chci blýsknout a na ostatních ,v úvahu
připadajících dírkách je o tolik obtížnější nebo až
nemožné ho zahrát a to vůbec nemluvím o OD,který jsem bez
ucpání prstem na odstrojené foukačce zatím vůbec
nevyloudil.
Myslím,že to není nedostatkem píle,alespoň u mne
ne.Napadá mne,zda to není třeba "odtrhem"
hlásku od plátku,ale to se mi také moc nechce
předělávat,když jinak nástroj hraje dobře.
K tomu co píšeš nemám výhrady.Jen se mi zdá,jak jsem
uvedl v porovnání s ping pongem,že kvalita sériovek je
pro použití owerdrive techniky natolik omezující,že je
myslím ztráta času snažit se to zvládnout,protože to
stejně nikdy nebude ono.Nakonec i ten nejpilnější
žák,když se dostane na lepší úroveň,potřebuje,a ví
proč,kvalitnější instrument. Avšak Zvládneš li časem
svojí pílí zakomponovat ob plynule do písně aniž bys
zaváhal(a já tomu u tebe i věřím) a to na sériovou
harmoniku,budu první,kdo ti zatleská a tuhle polemiku
nechám smazat:-)
Opraveno 02.07.2008 11:50:43
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.06.2008 21:50:16
Ano, ty nákresy jsou velmi pěkné a instruktivní, jenže má
to háček.
Obrázků, schémat a všelijakého teoretického povídání si
člověk může přečíst dost a dost, ale dokud si nějaké ty
overtóny sám nezahraje, tak vlastně neví, o čem to celé
je. Řekl bych, že je to podobné jako číst o sexu a dělat
ho.
Navíc Ch.Slavík asi dobře ví, proč se do těch tzv. úprav
nepouští, je mu asi předem líto těch zničených harmonik.
Musel by to dělat někdo, kdo s tím má dlouholetou
zkušenost, tady opravdu asi není způsob pokus-omyl tím
nešťastnějším řešením. Možná právě ta naděje, že ty
úpravy jsou samospasitelné, je příčinou toho, že se tomu
nikdo pořádně nevěnuje ani na normální
"surovou" harmoniku, tudíž nevěnuje prakticky
vůbec, což je podle mě chyba.
Podle mého jediná možná cesta v našich středověkých
podmínkách je začít se to učit na běžnou sériovou tovární
neupravenou foukačku, a čas ukáže, zda je to konečná nebo
jen odrazový můstek.
U sebe pozoruji, že se stále posouvám dopředu, i když
pomalu.
Chci naopak mimojiné i těmi ukázkami nalít optimismu těm,
kteří to chtějí také zkoušet a naučit se to. Spoléhat na
nějaké vytuněné harmoniky je chiméra, je to čekání na
Godota. Je to asi jako čekat na stradivárky, aby se ze mě
stal dobrý houslista.
A overblow se dá dobře hrát i na Oskarky, není v tom
oproti speciálce žádný markantní rozdíl, zkoušel jsem to
na obě harmoniky a porovnat je mezi sebou. Na speciálku
mi to jde o něco líp, ale bude to nejspíš tím, že na ni
ten OB déle trénuji, resp. téměř výhradně na ni.
O OB i OD platí jedna důležitá zásada - jakmile se
alespoň jednou podaří nějaký ten overtón z harmoniky
vydobýt, tak už se na ten pocit a současně princip nikdy
nezapomene. Přirovnal bych to například k tomu, když se
člověk naučí jezdit na kole nebo bruslit.
Zpočátku je to samozřejmě hodně i o náhodě a kapičce
štěstí, ale tréninkem postupně těch náhod ubývá a toho
štěstí a dobře nasazených overtónů přibývá.
Opraveno 06.06.2008 22:29:53
|
Autor | Příspěvky |
|