Nikdo není online
Do týdne nás opustí: larryunderwo
Nově příchozí:   Luky    Hory    SepiaX  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Jak zahrát / kde sehnat? J.S.Bach - Air

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Pavel
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 21.02.2013 19:23:48  
Ok děkuji vám za radu cd si pořídím.

matěj
superharp
359 příspěvků
Vloženo 21.02.2013 18:51:32  
Pavle doporučuji sehnat CD chromatikáře Willie Burgera. Je to světově uznávaný chromatikář jež se specializuje na klasiku.

http://www.youtube.com/watch?v=2dJ4hC1nowI
Opraveno 21.02.2013 18:54:16

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 16.02.2013 22:03:55  
Klasické hudby pro chromatiku je samozřejmě nekonečně mnoho, záleží pouze na schopnostech hráče.
Mozarta jsem uvedl pouze jako jednu z možností.
Užitečné je srovnání s nějakou originální nahrávkou (např.Mozarta skvěle nazpívala B.Hendricks ).
Několik příkladů - An die Freude K.53, Die kleine Spinnerin K531, nebo Sehnsucht nach dem Frühlinge K596 a mnoho dalších.
Mraky not klasické hudby nejrůznějšího druhu lze stáhnout na známé adrese: imspl.org.
Opraveno 16.02.2013 22:04:19

Pavel
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 16.02.2013 16:44:44  
Hraji i na chromatiku. Jinak jaké ty skladby W.A.Mozarta máš přesněji na mysli.
Dík za odpověď

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 16.02.2013 14:47:07  
Pro hraní klasické hudby je vhodná zejména chromatická harmonika, přestože i na diatoniku lze ledacos jednoduššího zahrát.
Problém je, že pro harmoniku nikdo z velkých skladatelů minulosti nepsal, takže se musí pečlivě vybírat literatura určená pro jiné nástroje (flétna, trubka, hoboj) nebo zpěv.
Velké zkušenosti s hraním klasiky na chromatiku nemám, ale sem tam si něco zahraju.
Např. mnohé písně W.A.Mozarta jsou pro chromatiku doslova lahůdkou.

Pavel
uživatel
104 příspěvků
Vloženo 10.02.2013 18:02:45  
Jaké máte zkušenosti s klasickou hudbou na foukačku, nejen s tou od Bacha.

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 07.01.2010 00:08:48  
:-) :-) :-) Po dokladnej inventúre doma som zistil, že všetky tri diely školy na sopránovou zobcovou flétnu od Ladislava Daniela mám doma. A eštej aj niečo naviac Základy hry od Miloslava Klementa. Asi mi to bolo súdene sa k notám dopracovať, len to chcelo dozrieť . Tak hŕŕŕ na to, len škoda že má deň iba 24 hodín a týždeň len sedem dní.

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 22:50:45  
Super. Tak snáď zo mňa bude konečne aj notočit ! :-) Možno mám aj niečo podobné doma niekde schované. Pred časom som koketoval s myšlienkou hrania na zobcovku , ale mal som slabú motiváciu a malé deti. A možno má dcérka niečo také v šuflíku , chodí totiž na ZUŠ prvým rokom na flautu, tak sa nechám vyškoliť. Ďakujem za radu Peter.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 21:48:55  
Ano, správně jsi pochopil, že psát na podobné skladby tabulatury je větší ztráta času, než se jednou provždy naučit číst noty.
Laco, mohu poradit dobrou a osvědčenou metodu, jak se snadno a bez větší námahy naučíš nejdůležitější základy hudební nauky.
Kup si školu hry na sopránovou zobcovou flétnu od Daniela, mají ji ve všech obchodech s hudebninami nebo v prodejnách hudebních nástrojů. Dá se snad objednat i přes internet.
Tato škola je sice určena pro zobcovku, ale můžeš podle ní hrát velmi snadno na chromatiku, přitom každá lekce tě naučí něco nového z hudební nauky. Výsledkem je to, že takto zcela postupně a nenásilně vstřebáš potřebné znalosti a noty přestanou být pro tebe strašákem.
Učebnice je vhodná i pro totální samouky, já jsem se podle ní učil na zobcovku, o které jsem nevěděl zhola nic. 1.díl se dá zvládnout během několika měsíců.
Jsou tam hlavně lidovky a jednoduchá cvičení, něco málo z klasiky. Všechno jsou to vlemi přístpné a známé věci.
Je v ní z teorie vše potřebné vysvětleno, ty si pouze každý nový tón najdeš na harmonice sám.
Začíná se v 1.lekci tónem h1, ve 2.lekci pak a1 atd. Pokud se chceš na chromatiku aspoň něco podle not naučit, tato škola ti prokáže neocenitelnou službu. Uvidíš, že mi dáš za pravdu, pokud si ji obstaráš.
Zde je např. jedna možnost :
http://www.eva.cz/zbozi/22442/skola-hry-na-zobcovou-fletn u-daniel-1-dil/
Opraveno 06.01.2010 21:49:44

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 21:17:55  
Tak konečne sa mi to podarilo prepísať do tabulatúry, tak teraz viem prečo sa do toho asi doteraz nikomu moc nechcelo, ale má to prepisovanie niečo do seba, ak nič iné tak po 37 takte človek skoro vie kde má aký tón na harmonike :-) . No ale samotná tabulatúra asi nikomu moc platná nebude pre nemožnosť z tab zápisu prečítania dĺžky tónu. Noty - ja viem... sú doležité! Tak ostáva sa mi to ešte ako tak naučiť, aj keď mám normálne teraz strach po takej Petrovej recenzii. To bol len vtip. :-) ja hrám stejne len pre seba a pre svoju radosť. A že som amatér? mi nevadí nikto učený z neba nespadol.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 18:38:36  
Tady je odkaz na youtube Bachova Airu v podání Jardy Hůly alias Bigeara na diatonickou foukačku :

http://www.youtube.com/watch?v=BMLPZAFQIkQ

Není to sice ukázka celé skladby, jen její části, ale přesto bych si dovolil si pár poznámek jen pro opravdové fajnšmekry či milovníky klasické hudby.
To, že to není hráno v originální tónině, podle mě v tomto případě nehraje žádnou roli, zde platí jednoznačně, že účel světí prostředky.
Ani to, nakolik rozladěnou foukačku měl Jarda k dispozici, jak píše v komentáři. Důležitý je celkový dojem. Podle mě jeho podání celé skladby je krásné, hraje jemně a s citem, vyváženě, myslím, že Bachovi ostudu určitě neudělal.
Zcela v duchu barokní interpretace použivá pouze jemného vibráta, které využívá jen jako určitou tónovou ozdobu, nikoliv jako jednu z vlastností samotného tónu. Hraje trylky tam, kde se hrát mají, i když na diatoniku je to problém a není trylek jako trylek. Takže výsledný dojem je velmi dobrý, a ještě k tomu zahráno na diatoniku. Je otázka, nakolik se dá na foukačku hrát autenticky, když Bach foukací harmoniku neznal a skladby pro ni nepsal.

Zastavím se u jednoho docela zásadního problému v interpretaci podobných skladeb, a to způsobu hraní a používání trylků.
Otázka hraní trylků nejen u této skladby je velmi zajímavá. Vezměme si např. hned samotný začátek skladby, konec 2.taktu. Všimněte si, jak velmi málo interpretů tam hraje trylek /v orig.tónině d-cis/, ačkoliv technicky to např. pro smyčce nepředstavuje vůbec žádný problém. Bach ho tam asi nenapsal, nevím, neznám originální partituru, zda se vůbec zachovala, jestli to není jen opis apod., jak bylo v té době běžné. Barokní praxe v tomto směru ale hovoří zcela jednoznačně ve prospěch toho, že se trylek má hrát, tam kde jej muzikant cítí. Samozřejmě i podle dalších pravidel, tím vás nechci zatěžovat.
Proto např. Norrington ho tam hraje a je to naprosto v pořádku, bez něj jako by v té melodii něco chybělo. Poslechněte si to schválně pozorně od různých interpretů, úplně stačí zaměřit se na počáteční frázi v prvních 2 taktech.
Pleva jej hraje taktéž, ovšem proto asi volil tóninu C dur, protože v originální tónině se hraje tento trylek velmi špatně /střídání nádechu a výdechu, nikoliv jen pohybem registru/ a není to prostě ono.
Škoda však, že téměř všechny trylky hraje zcela nebarokně, rychle, bez náběhu od horní sekundy, dokonce od základního tónu, což je základní prohřešek. Pleva hodně a téměř neustále vibruje, což také nezní příliš stylově.
V druhé repetici Pleva dokonce použil zdvojený hlas dvou harmonik. Budiž, beru to spíše jako zajímavost než nějaké podstatné vylepšení interpretace. Ale ty 2 hlasy mu znějí pěkně polyfonicky, takže výsledek je na svou dobu vynikající. Věřím, že dnes by to Pleva na základě nových poznatků už jistě hrál trochu jinak.
Netuším, zda Bigear hraje Bacha s vědomím dnes již prokazatelných pravidlech barokní interpretace, ale v každém případě se mi jeho ukázka líbí a prokazuje v ní cit pro interpretaci této hudby, která je tolik odlišná od blues a jazzu vůbec.
Interpretovat klasickou hudbu na chromatiku či diatoniku je velmi ošidné, ne vždy se podaří adekvátně přenést to, co autor zamýšlel pro úplně jiný nástroj s jinými technickými a výrazovými možnostmi. Trylkování a hraní ozdob vůbec je jedním z takových problémů nejen chromatické harmoniky. Často je to technicky nemožné a potom skladba nevyzní tak, jak má. Většina foukačkářů na diatoniku tyhle problémy asi neřeší, nechtěl jsem nikoho z vás zbytečně zatěžovat teorií, však jsem vás úvodem varoval.
Opraveno 06.01.2010 18:41:39

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 13:06:05  
Díky Old Sweat! Hneď sa na to idem pozrieť. Super rada.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 13:04:22  
Františku,zdravím tě, Pleva to nahrál jednoduše v C dur.

Old sweat
superharp
592 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 12:59:40  
Ještě bych si dovolil Petra doplnit.
Na našich stránkách v diskuzi o Lubomíru Plevovi je odkaz na stažení jeho LP desky. "Harmonica in mood and rhythm".
Hned první skladbou na ní je Air. Ale nepátral jsem v jaké tónině to hraje.

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 12:50:57  
Veľmi ti ďakujem za takú obsialu a vyčerpávajúcu odpoveď. Tá skladba je naozaj nádherná!!! Čo sa not týka, je mi úlne jasné, že bez znalosti sa pri tomto type hudby človek nezaobíde, mám v pláne štúdium teórie, no než mi to naskáče do hlavy to chvíľu potrvá. Čo sa človek zamlada nenaučí, neskor nemože nájsť. Svojím deťom to stále vtĺkam do palice. No ale asi vieš ako to chodí. Hlavne je ta skladba dosť dlhá na to učiť sa ju spamati bez nejakého zápisu. čiastočne som si poradil tak, že som si to stiahol ako midi, odfiltroval doprovod v programe harpingmidi a teraz to chce len cvičiť,skušať. .. Noty sú noty, ja sa to raz určite naučím.
Opraveno 06.01.2010 13:02:52

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 12:18:46  
Jestli k tomu můžu také něco, skladbu hrávám výhradně na chromatiku /samozřejmě na flétnu/, na diatoniku je pro mě příliš obtížná s nejistými overtóny, jak o tom již psal Bigear. Obdivuji každého, kdo to na diatoniku celé zahraje.
Pokud chceš skladbu hrát opravdu tak, jak by se hrát měla, v originální tónině, tak je napsaná v D dur tónině. Je dobré se ji naučit v D dur, protože si ji zahraješ s originálními orchestrálními nahrávkami, kterých je i na internetu, na youtube apod. k dispozici celá řada.
Správný zápis je tedy v D dur /se dvěma křížky na notové osnově hned za houslovým klíčem/.
Celá skladba se jmenuje Orchestrální suita č.3 D dur BWV 1068, podle toho skladbu velmi snadno najdeš. Nejznámější část Air je v pořadí 2.věta této suity.
Hlavní melodii hrají 1.housle, proto je potřeba se zaměřit na interpretaci podle houslového zvuku a vedení hlasu.
Chtěl bych upozornit, že učit se tuto skladbu jen podle sluchu je velmi obtížné, ideální je se naučit opravdu číst noty, jinak asi nebudeš schopen zachytit všechny nuance, drobné ozoby, rychlejší noty v bězích apod. Ale i toto lze snad zvládnout, i když je to podle mého názoru velmi zdlouhavé a značně neefektivní.
Jinak doporučuji kliknout na nějakou věrohodnou verzi této skladby na youtube.
Na učení je nejlepší asi tato verze /viz 1.odkaz/, na které najdeš přímo i on-line notový zápis, podle kterého se můžeš i při neznalosti not částečně orientovat v zápisu. Je třeba sledovat stále horní houslový řádek v notové osnově. Je to orchestrální verze znějící v D dur.
Slušná je i verze té japonské houslistky /viz 2.odkaz/, která to hraje jako víceméně sólový houslový kus, kde bude možná pro tebe zřetelnější ta hlavní melodická linka. Interpretace a přednes je však ke své škodě plně romantický, takhle se barokní hudba na vrcholné úrovni dnes nehraje.
Určitou možností je poslech tzv. autentické interpretace, např. s Norringtonem /viz 3.odkaz/, kde se interpretace asi nejvíce blíží tomu, jak by to mělo znít. Tady ale pozor na barokní ladění /a = 415 Hz/, takže skladba zní v Cis/Des/ dur.
Skladba se hrává v nejrůznějších více či méně zdařilých úpravách a tóninách pro nejrůznější obsazení, protože tuhle nádhernou Bachovu skladbu chce hrát téměř každý muzikant.

Časem, až nebudu mít někdy večer co dělat, sem případně dodám i tabulaturu pro chromatiku, ale opravdu bych radil na podobné skladby alespoň základní znalost not, protože bez toho se časem neobejdeš, budeš-li chtít hrát klasiku a podobné skladby. Pro hráče na chromatiku by měly být noty povinné…
Ale že je nádherná ? Už to první nádherné a předlouhé Fis …

1. příklad s notami : http://www.youtube.com/watch?v=E2j-frfK-yg&feature=re lated
2. příklad –Japonka http://www.youtube.com/watch?v=qOVwokQnV4M
3. příklad- Norrington http://www.youtube.com/watch?v=NlT8yeEYbMs&feature=re lated

Na této adrese najdeš ke stažení kompetní orchestrální part včetně těch 1.houslí :
http://imslp.org/wiki/Orchestral_Suite_No.3,_BWV_1068_(B ach,_Johann_Sebastian)
Opraveno 06.01.2010 12:23:17

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 12:16:30  
Bylo by dobré přenést poslední příspěvky do diskuzi o Air, kam už dávám následující příspěvek.


stalo se. Old sweat
Opraveno 06.01.2010 12:55:46

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 11:42:36  
Rád bych,ale neumím přepisovat noty.Nemám na to program a tabulaturu mám napsanou přímo v notách.Zkusím to naskenovat a rukopis ti pošlu emailem.Ahoj.

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 11:01:57  
to Bigear: nemohol by si mi eventuálne prosím ťa poskytnůť tie noty a tab na diatoniku aspoň pre zaujímavosť? Bol by som moc vďačný. Alebo mi poraď ako sa k nim dostať.

eh, nikdo

59 příspěvků
Vloženo 06.01.2010 10:56:50  
Ahoj Bigeare, ďakujem za odozvu. Na diatoniku by som sa toto moc neodvážil je to moc "krkolomné" , to video čo si nahral nejako nemožem nájsť, docela by som si ho rád pozrel. Asi tu tab skúsim nejako odvodiť od notového zápisu, ale to bude docela porod. Najľahšia je asi varianta podľa nahrávky, ale niektoré tóny by som asi v rýchlejších pasážach nemusel postrehnúť, no uvidíme. Ak sa to nenájde iná možnosť asi nebude. Ak nevadí pošli mi tu skratku na to tvoje video. Ďakujem.
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol