Diskuze
-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze -Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
Autor | Příspěvky |
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 10.11.2009 09:26:33
Krásné...sedí ....
|
Tata uživatel 53 příspěvků |
Vloženo 09.11.2009 20:52:57
Dnes se známým osobnostem při produkci leccos odpustí,
ale kdysi se za to málem věšelo :-)
http://www.youtube.com/watch?v=Ye87HenWIDo&feature=re
lated
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 09.11.2009 00:03:44
Jo,jo,já zase dneska trpěl u Tankového praporu.Tam bylo
spousta foukačky a nejen té na ...
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 08.11.2009 23:05:13
Ale takovému hudebnímu gigantovi a legendě se to dá jistě
s velkou shovívavostí odpustit.
I z toho je vidět, že pořádně se naučit hrát na foukačku
není žádná sranda.
|
San Jose superharp 657 příspěvků |
Vloženo 08.11.2009 18:46:34
Musím souhlasit, třeba takový Bob Dylan, ač proti němu
nic nemám, pokud hraje na foukačku, musím ztlumit rádio.
Hehe. :)))
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 20:16:32
Ano,je třeba brát vše s nadhledem.Hlavně aby to snažení
dávalo radost.Ať už jde o hráče,nebo jejich učitele.
Tak to alespoň cítím já.Jinak bych se svými snahami už
dávno skoncoval.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 19:07:22
elflord, Bigear :
S tím se ale nedá nic dělat, když má někdo takový vzor.
Většině hráčů se třeba líbí ta kapela nebo její písničky
a to, že jejich idol hraje mimojiné také na foukačku. Na
tom bych zase nic tak špatného neviděl. Důležitá je chuť
a motivace k hraní a úsilí se něco naučit, a to
jakýmkoliv způsobem. Ne každý je schopen na sobě
intenzivně a systematicky pracovat, potřebuje k tomu
vedení, ale nemá třeba dostatek vůle, času, talentu,
trpělivosti ... JIný zase zjistí, že mu třeba ani
workshopy nebo dokonce ani individuální hodiny nic
nedávají. Těch příčin může být celá řada. Mnohým stačí ta
trocha, co se naučí a vystačí si s tím na celý život. A i
to není vůbec málo.
Většina lidí z haafu má hudbu jako svého koníčka, po
práci, ve svém volném čase a nikdy se hraním živit nebude
a ani nechce, protože je celá řada výnosnějších
zaměstnání, co si budeme povídat. Muzikanstká profese je
těžká celoživotní, navíc bohužel mizerně ohodnocená
řehole. Proto řada amatérů mnohdy přistupuje k hudbě s
větším nadšením a radostí, než leckterý unavený a znuděný
profesionál.
Jinak níže jmenovaní muzikanti si také nikdy nehráli na
to, že jsou harmonikáři, harmoniku využívali pouze jako
doplněk ke svému charismatickému a vynikajícímu zpěvu.
Ale co by řada lidí dala za to, aby hrála alespoň na
jejich úrovni. Pravda je také to, že zpopularizovali
foukačku u běžné populace tisíckrát víc, než např. Levy,
kterého není v TV vidět, v rádiu slyšet, o koncertech ani
nemluvě. Kdo toho Levyho zná, zeptáte-li se svých přátel
a známých ? Jaggera nebo Wondera znají naopak skoro
všichni, aniž to pravda někteří tuší. Tak proto tyto
vzory, protože jiné nemají možnost vidět, pokud se o to
do té míry nezajímají nebo po nich cíleně nepátrají.
A teď z druhé strany.
U skvělých foukačkářů bývá zase jiný podstatný problém -
většině z nich chybí ten geniální a charismatický hlas,
takže když zpívají, je to zpravidla jen jakési nutné zlo
a výplň mezi hraním na foukačku.
Nechci to nějak zevšeobecňovat, ale je to můj čistě
subjektivní pocit.
Nejlépe to řeší ti, kteří raději mlčí a jen hrají - jako
Thielemans např., protože dobře ví, že nebude nikdy
zpívat jako Stevie Wonder.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 15:08:08
Po Petkonovi a jeho flétnové praxi by bylo OZAJ záslužné
aby ses pochlubil(v nejlepším slova smyslu) i Ty
Elflord.Něco zajímavého jsem již od Tebe slyšel,ale jistě
to není všechno a ostatní by si to také rádi
přečetli.Možná potom někteří pochopí,kudy vede cesta.
Opraveno 06.11.2009 15:12:00
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 14:47:27
Toto sa mi páči:
"Nejvěrnější vydrží 2 roky pravidelné docházky,což
je podle mého názoru málo,ale zatím jsem nepřišel na to
jak je přesvědčit o nutnosti pokračovat.
Bohužel podle toho vypadá i jejich hra."
úplný súhlas. presne podľa toho ich hra vyzerá, česť
výnimkám. to je tak veľa hráčov si myslí, že keď už vedia
viac ako tý či vedia menej stačí to na to aby boli
majstri sveta. bohužiaľ z populárnych nástrojov je práve
fúkačka ten kde najviac počuť to či hráč vie alebo nevie.
gitarista pár ktorý vie zahrať len pár akordov nie je
taký škodlivý ako harmonikár ktorý ako tak benduje a nemá
poňatia o tom ako funguje výstavba sóla alebo doprovodnej
hry.
Vieš čo je najhoršie, teda podľa mňa, veľa ľudí ktorí sa
chcú učiť už prídu so svojim vzorom ktorý hrá na
harmonike zle. Steve Tyler, Petr Kalandra, Mick Jagger a
podobne, od ktorých dobrú harmoniku nemáš šancu počuť.
Takých ľudí napríklad ťažko naučíš čo je dobrá harmonika
oni majú svoju predstavu a ako náhle sa naučia aspoň to
čo im dovolí hrať vyššie spomenutí
"harmonikári" nemajú motiváciu hrať lepšie.
Potom je tu ďalší prípad čo hudbu z harmonikou počúvajú
málo. tam je šanca naučiť dobre hrať tieť veľmi malá.
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 14:32:59
Nezbývá neš tiše a obdivně závidět a snít o něčem
podobném na foukací harmoniku.
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 09:54:00
Na zobcovku hraju nějakých 25 let, od vysoké školy,
začínal jsem jako samouk, pak jsem asi 15 let jezdil na
Stivínovy kurzy do Bechyně a Prachatic, později je vedl a
dodnes vede též vynikajícíí flétnista Jan Kvapil. K němu
jsem pak dojížděl 3 roky na soukromé lekce, přičemž jsem
obdržel na závěr něco jako certifikát /vysvědčení / za
absolvování výuky na zobcovku.
Navštěvoval jsem v rámci kurzů individuální lekce se
zahraničními lektory /P.Holtslag, A.Davis, A.Solomon,
K.Vitt a další /.
Zajímavostí je, že svého času jsme hrávali v rámci kurzů
společně s dnešní známou režisérkou A.Nellis, která
rovněž hraje na zobcovku velmi dobře, samozřejmě se
Stivínem, Kvapilem, A.Rypanem aj.
Ještě dodám, že např. Peter Holtslag je špičkový zobcový
flétnista, jehož souborná nahrávka všech 12 Telemannových
fantazií pro altovou zobcovou flétnu získala svého času
řadu ocenění a způsobila doslova převrat v nazírání na
moderní a přitom autentickou interpretaci barokní hudby
na zobcovou flétnu. Peter patří k vůbec nejlepším
interpretům soudobé klasické hudby pro zobcovku na světě.
Jeho koncerty jsou fascinujícím a nezapomenutelným
zážitkem. Měl jsem štěstí s ním pobýt řadu týdnů jak při
svých hodinách, tak i při výuce ostatních hráčů.
Opraveno 06.11.2009 14:23:07
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 06.11.2009 09:36:42
To Petkon:Je pravda co píšeš ,až na jednu drobnost,se
kterou tak plně nemohu souhlasit,která však do jisté míry
může řešit problém pedagogů.Vystudoval jsem FTVS UK abych
se stal kvalifikovaným učitelem a 20 let jsem také
učil.Nemyslím,že bych byl špatným tělocvikářem,přestože
se nemohu pochlubit žádným významným sportovním
úspěchem.Nemyslím si,že podmínkou pro výuku je dokonalé
zvládnutí nástroje učitelem v praxi,i když je to
samosebou velmi výhodné a žádoucí.Jenže podle známého
pravidla"Když někdo něco umí ,tak to dělá..."
-hudebníci,kteří skvěle hrají se zabývají raději
koncertováním a teprve když jim "dojde dech"
uchylují se k výuce podle druhé,trochu sarkastické části
rčení "....a když to neumí,tak to učí...".Ještě
je tu třetí část "...a když to neumí učit,tak to
řídí"-odtud bohužel pramení ta Tebou zmiňovaná
totální neznalost možností nástroje.Totiž od mocipánů na
ministerstvu,kteří určují který nástroj je či není
plnohodnotný a tedy si zaslouží být plnohodnotně
vyučován-nebo nezaslouží.Konkrétně z tohoto důvodu jsem
neuskutečnil svůj původní záměr vyučovat foukačku na ZUŠ
a učím soukromě.
Mimochodem vůbec se nestydím za to,že nejsem specialista
chromatikář a přesto mám frekventanta s chromatikou a
jsem přesvědčen,že mu mám co předat.
Koneckonců učím začátečníky a tedy především základy
hry.Nakonec stejně žáci,kteří zvládnou základy hry a
orientace na nástroji,v drtivé většině upouštějí od
docházky a nadále se učí sami.Nejvěrnější vydrží 2 roky
pravidelné docházky,což je podle mého názoru málo,ale
zatím jsem nepřišel na to jak je přesvědčit o nutnosti
pokračovat.
Bohužel podle toho vypadá i jejich hra.
Ještě malý dotaz.Jak dlouho jsi se učil na flétnu a pod
jakým vedením?
|
Petkon superharp 1270 příspěvků |
Vloženo 05.11.2009 23:22:09
Elflord má naprostou pravdu.
Ještě bych se kapánek připomněl se zobcovou flétnou.
Má s foukačkou jednu společnou charakteristiku a to tu,
že foukací harmonika a zobcová flétna patří obecně k
nejpodceňovanějším nástrojům u laické i hudební
veřejnosti. Většina lidí je přesvědčena o tom, že jsou to
velmi snadné nástroje, na které se naučí každý.
Já to znám velmi dobře u zobcovky - "vždyť to nic
není, přece na ni hrají i malé děti, dokonce už ve
školce. Na flétnu se tím pádem musí naučit úplně
každý..."
Když se jich však zeptáte, co na to dotyčné děti hrají,
kloudné odpovědi se zpravidla nedočkáte. Ještě větší
rozčarování nastane, když takové hráče uslyšíte v reálu,
nedej bože jim zadáte nějakou písničku apod.
Mají-li si pak s někým zahrát naživo bez přípravy nebo
bez not, jen tak si prostě zamuzicírovat i známé
písničky, jsou úplně vedle. Takže ano, na zobcovku hrají
tisíce lidí, ale málokdo tak, aby ji uměl použít jako
plnohodnotný hudební nástroj.
Na ZUŠ je na zobcovku pohlííženo dokonce jako na pouze
přípravný (!) nástroj pro jiný dechový nástroj( traverso,
hoboj, trumpeta apod).
Až školáček "zvládne" zobcovku, musí přece
začít hrát na něco "pořádného", opravdový
hudební nástroj.
Všechno to vychází z naprosté neznalosti věci, z
neznalosti o tom, co se dá na zobcovku všechno hrát, a
zejména také z nedostatku kvalitních učitelů.
Ti, co flétnu učí, většinou na ni sami neumějí pořádně
zahrát. Je to pozůstatek 40 let temna a života v ulitě.
Stejné je to i s foukací harmonikou, znáte u nás např.
jednoho jediného učitele chromatické harmoniky?
Opraveno 06.11.2009 06:59:19
|
elflord superharp 484 příspěvků |
Vloženo 05.11.2009 18:35:01
že mág :))) to sú mi veci
bohužial Khoudy nepoteším ťa pretože aj keď harmonika
môže budiť dojem ľahkosti (zaujímavé že laici často
prepokladajú, že harmonika je nástroj do ktorého možno
fúkať hocijako a vznikne perfektné sólo) tak ako iné
nástroje aj ona vyžaduje dlhodobý a disciplinovaný
prístup k štúdiu a cvičeniu. aj potom zasóluješ trebárs i
do trampských piesní. No ak si k nej nesadneš bohužiaľ
nenaučíš sa na nej hrať. a ak nechceš hrať
"pocitovým" prístupom, pre ktorý mimochodom
tvoji priatelia hudobníci hodia tvoju harmoniku do
najbližšej rieky, bude to bolestivé a bude si to žiadať
aspoň minimum teórie. alebo potom musíš veľa veľa ale
naozaj veľa a ešte viac pozorne počúvať starých ale aj
súčasných majstrov.
Opraveno 05.11.2009 18:35:20
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 05.11.2009 09:07:41
To Koudhy: pro inspiraci se podívej vlevo do kolonky
Hitparáda členů. Hned první je vynikající sólo Leraka
Vydry, to Ti zatím asi nepůjde, ale pokud chceš hrát
country, pusť si Tommyho, Charlieho Slavíka, Bigeara,
případně Hamra. Pak je tam bluesový mág Elflord, to je
taky dobrá škola, ale těžká. V řádku Články, Technika
hraní si otevři Tommyho licky (jsou tam dvoje) a můžeš
začít cvičit - to je podle mě nejlepší škola pro
countryovou harmoniku.
|
eh, nikdo
4 příspěvky |
Vloženo 04.11.2009 16:13:58
ahaaa rozumim rozumim je fakt, že ve většíně písniček
jsou pouze různý přihrávky. A k těm čundráckym písničkám
se to musi proste vzit tak od oka nebo spíš od ucha -
včem je pisnicka hrana - podle toho si vybrat harmoniku a
pak zkoušet přihrávky. A když se hraje solo na celou
pisnicku i se zpevem tak to vetsinou nezni dobre co.
Hrani zdar a diky za uvedene odpovedi
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 04.11.2009 12:37:53
Je to tak,i když existují vyjímky,kdy harmonika hraje
pořád a do všech částí písně a přesto se to dá poslouchat
a dokonce velmi dobře.Posledním důkazem je v pokecu
inzerovaná vzpomínková ukázka Northen Buffalo.
Je tam i mnoho inspirativního k doprovodu.
|
Jaromír superharp 296 příspěvků |
Vloženo 03.11.2009 23:12:12
To Koudhy: Chce to si písničky, kde hraje harmonika,
naposlouchat. Brzy přijdeš na to, že akordový doprovod po
celou písničku se používá pouze u dechovky (a to spíš na
tahací harmoniku) a občas pro zpestření třeba do
boogie-woogie proti rytmu do synkop, sem tam také v
blues. Jinak hraje foukačka spíše jen různé vyhrávky a
mezihry (jakoby sóla) ve chvíli, kdy se nezpívá mezi
slokami a nebo hraje třeba druhý hlas a různé
"ozdoby" proti hlavní melodii. A pak samozřejmě
sólové party, ale to taky nehrává otrocky čistou melodii,
ale spíše nějaké "kudrlinky" a sem tam i ten
akord. Navíc by foukačka neměla nikdy hrát celou skladbu
v jednom kuse, to je jí pak moc a je to otravné. Až si jí
začneš ve skladbách více všímat, přijdeš na to sám.
Hodně zdaru v Tvém snažení přeje Jaromír
|
eh, nikdo
4 příspěvky |
Vloženo 03.11.2009 23:04:44
bezva diky moc, zkousim a zkousim, ale moc vtom neslysim
(: hraje se to treba pres 1 až 4 dírku? Asi delam chybu v
rytmu. Me to prijde docela slozity, ze se kazda pisnicka
musi tak nejak vymyslet a zkouset a zkouset. Nejsou na to
nejaky pravidla? (:
|
Bigear superharp 1201 příspěvků |
Vloženo 03.11.2009 19:54:49
Nevím,jak lama slyší,ale zkusil bych to podle
sluchu.Jasná je jedna věc:pro jednoduchý doprovod třeba k
Severním větrům a pod.uvedu příklad.Dejme tomu,že
kytarista hraje tuto píseň v Gdur a jednoducou harmonii
na 3 akordy.Je to valčík,čili m,ca,ca m,ca,ca a aby to
bylo jednodušší,doprovod na foukačku bude jen v
refrénu.
Vezmeš si foukačku označenou C a hraješ s ním víceméně
bez ohledu na počet direk napřed nádechem k textu Severní
vítr je- a na text -krutý hraješ výdechem.Pak
nádechem-počítej lásko má- a na -s tím zahraješ pouze
1.dírku nádechem a zbytek si zkus najít sám.Takhle je to
strašně zdlouhavé a já bych se upsal k smrti:-)
Zdar Tvému snažení!
|
Autor | Příspěvky |
|